Varning för otillgängliga guldköpare

Guldmarknaden har exploderat, vilket lett till att en mängd nya guldköpare har etablerat sig.

Varning för otillgängliga guldköpare

Guldmarknaden har exploderat, vilket lett till att en mängd nya guldköpare har etablerat sig. I det stora hela är detta positivt, valfrihet är bra för dig som säljare. Men det betyder också att du bör ha ögonen öppna för den typen av företag som bara bryr sig om affären – och inte om kunden. Exemplen är många på guldköpare som har diffusa kontaktuppgifter, som har otillgängliga telefontider, eller som anställt en telefonsvarare som "kundservice". För den som ska sälja något så värdefullt som guld borde det vara en självklarhet med bra service, vilket tyvärr inte alltid är fallet. Lyckligtvis finns det företag även inom guldbranschen som tar kundvården på allvar.

Oavsett hur mycket guld du tänker sälja, eller om det är en engångsföreteelse, så är en bra och engagerad kundtjänst ett av de viktigaste tecknen på att ett företag är pålitligt och förtjänar din uppmärksamhet. Även om förutsättningarna är de bästa kan det uppstå problem på vägen som behöver lösas av kompetent personal. Det kan handla om ett paket inte kommer fram och att man behöver använda sig av försäkringen, eller enklare frågor om procedurer och utbetalningar. Med en hjälpsam kontaktperson hos guldhandlaren går det att slappna av och sluta oroa sig över alla eventualiteter.

Just när man vill sälja guld på nätet är det extra viktigt att det finns en kundtjänst som svarar på frågor snabbt och effektivt. Försändelser och transaktioner med höga värden bör behandlas med respekt. Ett företag som handlar med guld måste framstå som seriöst, men det handlar om mer än bara framtoning, det ska också omsättas i praktiken. Bra service i guldbranschen innebär först och främst att du känner dig trygg med transaktionen från det att du beställer ett brev och lägger det på lådan till dess att pengarna finns på kontot. Är du av någon anledning missnöjd ska det också gå att ångra sig utan problem, något som också kräver en lättillgänglig och bra kundtjänst.

Finns det någon kundtjänst?

Den mest grundläggande frågan om kundtjänsten är naturligtvis om guldköparen har någon att tala om. Att en guldköpare (eller i princip vilken annan internetbaserad verksamhet som helst) ger intrycket av att ha omfattande service och en lättillgänglig kundtjänst är tyvärr ingen garanti för att den håller vad den lovar. Vad gör du då för att ta reda på att kundtjänsten faktiskt finns och fungerar?

Det absolut enklaste sättet att ta reda på det är genom att ringa eller skicka ett mejl och ställa frågor. Får du inget svar eller svaret tar orimligt lång tid är det bäst att dra öronen åt sig. Svaren ska också vara relevanta – dåliga svar eller ett intryck av att kundtjänsten försäker slingra sig är tecken på att något inte står rätt till.

Ett annat sätt att kontrollera service och kundtjänst inför en guldförsäljning är att se efter vad andra kunder tycker. Alla företag som funnits med i några år har garanterat hunnit samla på sig omdömen på andra sajter. Om inte majoriteten av guldhandlarens tidigare kunder varit nöjda är det säkrast att leta vidare efter en annan.

Bra service är guld värd

Att kunna nå guldköparen är viktigt av samma anledning som i alla andra fall när du köper eller säljer en vara. Du kan vilja ställa frågor, följa upp en försäljning eller kontrollera om din försändelse kommit fram. En bra kundservice är alltså en avgörande markör på hur seriös guldköparen är. Som tur är finns också goda exempel på guldköpare som tar detta på allvar. När du letar efter rätt guldköpare, välj då en med kundservice via både telefon och epost, generösa öppettider och helst också närvaro på t ex Facebook för snabba frågor och svar.

Hämta guldpriser